RUMUSAN
Menurut
Haji Samsuddin bin Md Noor, pengurusan didefinisikan sebagai proses untuk
mendapatkan penyertaan, kerjasama dari semua ahli dalam mencapai matlamat
kumpulan. Manakala, menurut Lee Shok Mee pula, alam pembelajaran memberi makna
keadaan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak-kanak,
sama ada di dalam bilik darjah atau persekitarannya. Persekitaran bilik darjah
yang kondusif sangat penting dalam memberi keselesaan kepada pelajar untuk
menjana ilmu pengetahuan dan berinteraksi sesame mereka tanpa ada sebarang
gangguan.
Perancangan
yang berkualiti menjamin peningkatan kuantiti dan kualiti dalam proses perkembangan
pembelajaran dan hasilnya. Terdapat beberapa asas kemahiran yang perlu dikuasai
oleh guru bagi menguruskan pembelajaran di bilik darjah ialah pengetahuan guru
tentang nama dan latar belakang pelajar, prosedur menetapkan peraturan di bilik
darjah dan perancangan yang rapi berkaitan dengan susun atur bilik darjah.
Tambahan pula, pembelajaran Abad-21 sangat mementingkan tentang pembelajaran
yang berpusatkan pelajar. Susunan meja di dalam bilik darjah juga perlulah
mengikut apa yang telah ditetapkan bagi mencapai objektif pendidikan di Negara
ini.
Selain
itu, persediaan dari segi mental, fizikal dan bahan amat penting bagi seorang
guru. Persediaan dari segi mental ialah guru perlulah mencari idea dan
memikirkan cara yang kreatif untuk menarik minat pelajar dalam pembelajaran
manakal dari segi fizikal pula, guru seharusnya mengambil sedikit masa yang ada
untuk memastikan keadaan di dalam kelas itu teratur dan tersusun bagi
menghasilkan pembelajaran yang kondusif. Seterusnya, guru haruslah menggunakan
bahan atau peralatan mengajar dengan sebaik mungkin bagi menjadikan
pembelajaran menjadi lebih menarik. Terdapat beberapa factor persediaan ke alam
pembelajaran iaitu Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dan Alat Bantu Mengajar
yang dikenali sebagai (ABM).
Rancangan
Pengajaran Harian (RPH) merupakan rangka kerja aktiviti pengajaran dan pembelajaran
yang perlu disediakan oleh guru sebelum masuk ke kelas. RPH mengandungi tiga
peringkat berbeza iaitu peringkat perancangan sebelum pengajaran, peringkat
pelaksanaan pengajaran dan peringkat penilaian. Penyediaan RPH penting dalam
menentukan serta memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai. Ia
juga penting dalam meningkatkan keyakinan diri guru sebelum masuk kelas. Dengan
adanya RPH ini, guru lebih yakin untuk memulakan sesi pengajaran dan mengelak
daripada berlaku sebarang penyelewengan atau terkeluar daripada perkara yang
hendak disampaikan.
Seterusnya,
alat bantu mengajar (ABM) juga penting dalam membantu guru semasa proses
pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hal ini demikian kerana, alat-alat ini
merupakan media yang mampu mewujudkan rangsangan dan yang kemudiannya akan
bertindak memperkembangkan kecerdasan dan pengalaman. Oleh itu, guru-guru
disarankan supaya dapat menyusun dan merancang aktiviti-aktiviti pengajaran dan
pembelajaran dengan baik, terutamanya dari segi pemilihan, penyesuaian dan
penggunaan bahan-bahan bantu mengajar kerana inilah merupakan aspek yang
memberi kesan terhadap prestasi para pelajar.
Kesimpulannya,
seseorang guru perlulah menitikberatkan pengurusan alam pembelajaran dalam
menarik minat pelajar terhadap pelajaran yang diajar di sekolah. Guru juga
perlulah mahir dan kreatif dalam membentuk suasana pembelajaran yang kondusif
bagi keselesaan murid dalam menjana ilmu pengetahuan. Perancangan yang
berkualiti menjamin proses perkembangan pembelajaran serta hasilnya kepada
pelajar.
BAHAN
TAMBAHAN
GOMBAK:
Guru perlu sentiasa kreatif dalam aspek pengajaran dan pembelajaran (PdP) di
bilik darjah termasuk menjadikan akhbar sebagai bahan bantu mengajar (BBM)
terutama menggunakan konsep Akhbar Dalam Darjah (ADD) yang diperkenalkan oleh
BH.
Pegawai
Pendidikan Daerah Gombak, Sajoli Masdor, berkata konsep pembelajaran ADD sudah
lama dipratikkan guru kreatif yang tidak menjadikan buku teks sebagai bahan
rujukan semata-mata sebaliknya menggunakan akhbar dalam pembelajaran mengikut
situasi atau kontektual.
Beliau
berkata, pendekatan itu menjadi lebih kreatif dan tepat untuk digunakan dalam
Pembelajaran Abad Ke-21 (PA21) bagi meningkatkan pengetahuan murid seterusnya
melahirkan generasi cemerlang.
"Sehubungan
itu, bagi melahirkan generasi holistik, guru perlu sentiasa mengambil insiatif
berbeza dan kreatif dalam aspek PdP di dalam bilik darjah," katanya ketika
berucap merasmikan Bengkel Akhbar Dalam Darjah (ADD) BH 2017 peringkat daerah
Gombak di sini, hari ini.
Keratan akhbar Berita Harian
RUJUKAN
Husin,
K. H. (2011). Pedagogi bahasa amalan
bilik darjah. Tanjong malim: Emeritus
Publications
Faiez
Roslan .(2018). Definisi Pengurusan Alam Pembelajaran. Diperolehi daripada
http://faiezimtiaz.blogspot.com/2018/12/tajuk-14-pengurusan-alam-pembelajaran.html
No comments:
Post a Comment