Saturday, 18 May 2019

PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


RUMUSAN

Menurut Haji Samsuddin bin Md Noor, pengurusan didefinisikan sebagai proses untuk mendapatkan penyertaan, kerjasama dari semua ahli dalam mencapai matlamat kumpulan. Manakala, menurut Lee Shok Mee pula, alam pembelajaran memberi makna keadaan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak-kanak, sama ada di dalam bilik darjah atau persekitarannya. Persekitaran bilik darjah yang kondusif sangat penting dalam memberi keselesaan kepada pelajar untuk menjana ilmu pengetahuan dan berinteraksi sesame mereka tanpa ada sebarang gangguan.
Perancangan yang berkualiti menjamin peningkatan kuantiti dan kualiti dalam proses perkembangan pembelajaran dan hasilnya. Terdapat beberapa asas kemahiran yang perlu dikuasai oleh guru bagi menguruskan pembelajaran di bilik darjah ialah pengetahuan guru tentang nama dan latar belakang pelajar, prosedur menetapkan peraturan di bilik darjah dan perancangan yang rapi berkaitan dengan susun atur bilik darjah. Tambahan pula, pembelajaran Abad-21 sangat mementingkan tentang pembelajaran yang berpusatkan pelajar. Susunan meja di dalam bilik darjah juga perlulah mengikut apa yang telah ditetapkan bagi mencapai objektif pendidikan di Negara ini.   
Selain itu, persediaan dari segi mental, fizikal dan bahan amat penting bagi seorang guru. Persediaan dari segi mental ialah guru perlulah mencari idea dan memikirkan cara yang kreatif untuk menarik minat pelajar dalam pembelajaran manakal dari segi fizikal pula, guru seharusnya mengambil sedikit masa yang ada untuk memastikan keadaan di dalam kelas itu teratur dan tersusun bagi menghasilkan pembelajaran yang kondusif. Seterusnya, guru haruslah menggunakan bahan atau peralatan mengajar dengan sebaik mungkin bagi menjadikan pembelajaran menjadi lebih menarik. Terdapat beberapa factor persediaan ke alam pembelajaran iaitu Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dan Alat Bantu Mengajar yang dikenali sebagai (ABM).
Rancangan Pengajaran Harian (RPH) merupakan rangka kerja aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang perlu disediakan oleh guru sebelum masuk ke kelas. RPH mengandungi tiga peringkat berbeza iaitu peringkat perancangan sebelum pengajaran, peringkat pelaksanaan pengajaran dan peringkat penilaian. Penyediaan RPH penting dalam menentukan serta memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai. Ia juga penting dalam meningkatkan keyakinan diri guru sebelum masuk kelas. Dengan adanya RPH ini, guru lebih yakin untuk memulakan sesi pengajaran dan mengelak daripada berlaku sebarang penyelewengan atau terkeluar daripada perkara yang hendak disampaikan.
Seterusnya, alat bantu mengajar (ABM) juga penting dalam membantu guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hal ini demikian kerana, alat-alat ini merupakan media yang mampu mewujudkan rangsangan dan yang kemudiannya akan bertindak memperkembangkan kecerdasan dan pengalaman. Oleh itu, guru-guru disarankan supaya dapat menyusun dan merancang aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan baik, terutamanya dari segi pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan-bahan bantu mengajar kerana inilah merupakan aspek yang memberi kesan terhadap prestasi para pelajar.
Kesimpulannya, seseorang guru perlulah menitikberatkan pengurusan alam pembelajaran dalam menarik minat pelajar terhadap pelajaran yang diajar di sekolah. Guru juga perlulah mahir dan kreatif dalam membentuk suasana pembelajaran yang kondusif bagi keselesaan murid dalam menjana ilmu pengetahuan. Perancangan yang berkualiti menjamin proses perkembangan pembelajaran serta hasilnya kepada pelajar.


BAHAN TAMBAHAN


GOMBAK: Guru perlu sentiasa kreatif dalam aspek pengajaran dan pembelajaran (PdP) di bilik darjah termasuk menjadikan akhbar sebagai bahan bantu mengajar (BBM) terutama menggunakan konsep Akhbar Dalam Darjah (ADD) yang diperkenalkan oleh BH.
Pegawai Pendidikan Daerah Gombak, Sajoli Masdor, berkata konsep pembelajaran ADD sudah lama dipratikkan guru kreatif yang tidak menjadikan buku teks sebagai bahan rujukan semata-mata sebaliknya menggunakan akhbar dalam pembelajaran mengikut situasi atau kontektual.
Beliau berkata, pendekatan itu menjadi lebih kreatif dan tepat untuk digunakan dalam Pembelajaran Abad Ke-21 (PA21) bagi meningkatkan pengetahuan murid seterusnya melahirkan generasi cemerlang.
"Sehubungan itu, bagi melahirkan generasi holistik, guru perlu sentiasa mengambil insiatif berbeza dan kreatif dalam aspek PdP di dalam bilik darjah," katanya ketika berucap merasmikan Bengkel Akhbar Dalam Darjah (ADD) BH 2017 peringkat daerah Gombak di sini, hari ini.
Keratan akhbar Berita Harian

RUJUKAN

Husin, K. H. (2011). Pedagogi bahasa amalan bilik darjah. Tanjong malim: Emeritus
Publications
Faiez Roslan .(2018). Definisi Pengurusan Alam Pembelajaran. Diperolehi daripada
http://faiezimtiaz.blogspot.com/2018/12/tajuk-14-pengurusan-alam-pembelajaran.html 









No comments:

Post a Comment

INTERAKSI BILIK DARJAH

RUMUSAN Interaksi ialah proses saling bertindak balas, saling mempengaruhi antara satu sama lain. Interaksi yang berlaku antara guru d...