RUMUSAN
Pengurusan
didefinisikan sebagai satu proses merancang, mengelola, dan mengawal daya usaha
ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat
yang ditentukan. Mengurus pula bermaksud suatu alat penting bagi mengawal
tingkah laku kelakuan dan sikap pelajar. Pengurusan biasanya untuk mencapai
objektif dengan cara memberikan tugasan kerja kepada orang lain supaya kerja
dapat dilaksanakan bagi mencapai objektif tersebut. Mengurus pembelajaran
merupakan sesuatu yang penting untuk memastikan proses pembelajaran itu sendiri
berjalan dengan lancar dan berkesan.
Pembelajaran
merupakan proses yang berlaku secara berterusan melalui dua cara yang berbeza
iaitu pembelajaran secara formal dan pembelajaran tidak formal. Guru
bertanggungjawab dalam memberi tunjuk ajar secara pembelajaran formal di mana
pembelajaran tersebut hanya dapat dipelajari di sekolah sahaja. Manakala
pembelajaran tidak formal pula menjadi tanggungjawab ibu bapa pelajar itu
sendiri menunjukkan contoh dan amalan yang baik kepada anak-anak mereka semasa
berada di rumah. Di samping itu, guru juga perlu memasukkan kedua-dua elemen
tersebut semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Hal ini mampu
mengubah sikap sesetengah pelajar yang degil menjadi seorang yang lebih baik
kerana kebiasaannya pelajar lebih mendengar kata guru berbanding ibu bapa
mereka sendiri. Oleh itu, mengurus pembelajaran penting dalam memastikan proses
pembelajaran berjalan dengan lancar.
Selain
itu, guru juga perlulah bersikap lebih kreatif dalam mencari kepelbagaian
aktiviti mahupun teknik pembelajaran yang berkesan semasa proses pengajaran dan
pembelajaran bagi menarik minat pelajar dalam suatu topic tertentu. Sistem
pengajaran dan pembelajaran yang sistematik mampu membantu dalam kejayaan
proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini kerana, pembelajaran yang berlaku
di dalam kelas perlulah dilakukan secara aktif di mana pelajar dapat
menyuarakan pendapat dan pandangan mereka terhadap sesuatu perkara tanpa rasa
segan silu. Oleh itu, guru perlu menggunakan aktiviti pengajaran yang boleh
merangsang dan mampu memberi galakan kepada mereka untuk terus belajar.
Seterusnya,
teknik pembelajaran yang menggunakan teknologi seperti penggunaan ICT
sememangnya sangat membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Pembelajaran akan menjadi lebih baik dan bertambah menarik sekiranya guru
menggunakan paparan pada skrin dan projector di dalam kelas kerana minda
pelajar lebih mudah menyerap informasi yang mempunyai visual dan warna yang
pelbagai. Kecekapan penggunaan ICT sangat penting pada masa kini dan guru-guru
perlulah belajar dengan lebih mendalam berkaitan penggunaan teknologi yang
semakin canggih dari semasa ke semasa. Hal ini juga dapat membuka minda pelajar
bahawa penggunaan teknologi dapat membantu mereka dalam pelajaran.
Kesimpulannya,
mengurus pembelajaran perlulah diberi perhatian oleh guru-guru kerana sekiranya
pengurusan pembelajaran tidak dilakukan dengan baik, objektif tidak akan
tercapai. Pengurusan pembelajaran juga perlulah mengikut apa yang telah
ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) iaitu pembelajaran yang
berpusatkan pelajar dan guru hanyalah berperanan sebagai fasilitator atau
pemerhati yang bertanggungjawab untuk menggalakkan penglibatan pelajar secara
menyeluruh selari dengan Pembelajaran Abad ke-21.
BAHAN TAMBAHAN
PUTRAJAYA 23 Jan. - Kementerian Pendidikan melaksanakan
pelbagai inisiatif termasuk penerapan elemen pembelajaran menyeronokkan bagi
memastikan murid-murid gembira ke sekolah sekali gus dapat melahirkan insan
yang seimbang dan harmoni merangkumi aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian Kementerian
Pendidikan, Aminudin Adam berkata, kementerian percaya hasrat tersebut dapat
direalisasikan menerusi ekosistem pembelajaran yang selamat, berhala tuju dan
mendidik.
Beliau berkata, konsep pembelajaran yang menyeronokkan
telah dilaksanakan di semua sekolah secara meluas dan tidak terhad kepada
pembelajaran dalam bilik darjah semata-mata.
Situasi tersebut sekali gus menepati enam aspirasi murid
yang digariskan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
“Ekosistem pembelajaran abad ke-21 perlu wujud secara
menyeluruh dan bagi memastikan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan tercapai,
komponen penting dalam mewujudkan ekosistem ini ialah budaya sekolah,
prasarana; penglibatan ibu bapa dan komuniti; guru yang profesional serta
proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang berkesan.
“Pentadbir sekolah yang berkesan akan berupaya
menggembleng komponen tersebut untuk menghasilkan pembelajaran yang kondusif,
menyeronokkan; memberi aspirasi dan inspirasi kepada murid untuk datang ke
sekolah setiap hari dengan perasaan gembira dan seronok untuk belajar,"
katanya dalam sidang akhbar baru-baru ini.
Menurut Aminudin, kementerian telah memperkenalkan
Program Sekolah Penyayang pada 2012 bagi mewujudkan budaya penyayang dalam
kalangan guru di sekolah, guru akan memiliki sikap kepedulian terhadap setiap
perkara berkaitan murid selain menganggap murid adalah aset penting sekolah.
“Setiap guru akan membudayakan amalan penyayang, mereka
juga akan mengamalkan sikap profesional dalam hubungan dengan murid, ibu bapa
dan juga masyarakat. Hubungan baik antara guru dan murid dapat mengekang gejala
ponteng sekolah, sikap melawan dan meningkatkan minat untuk ke sekolah,”
katanya.
Keratan
akhbar Utusan Online
RUJUKAN
Ust Saidi. (2009). Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Berkesan. Yusuf, Trans. Kuala
Lumpur: PTS Publications & Distributions Sdn. Bhd.
Zakky. (2018). Pengertian
Pembelajaran Menurut Para Ahli Pendidikan, ZonaReferensi.com. Diperoleh daripada https://www.zonareferensi.com/pengertian-pembelajaran/
Mok Soon Sang (2006). Nota Pengurusan Pengajaran-Pembelajaran. Subang Jaya:
Multimdia-ES
Resources Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment