Saturday, 18 May 2019

INTERAKSI BILIK DARJAH


RUMUSAN

Interaksi ialah proses saling bertindak balas, saling mempengaruhi antara satu sama lain. Interaksi yang berlaku antara guru dan murid dalam bilik darjah dibahagikan kepada tiga kategori utama iaitu percakapan guru, percakapan murid dan juga kesenyapan dalam bilik darjah. Terdapat pelbagai pola interaksi yang berlaku di dalam bilik darjah antaranya interaksi sehala, interaksi dua hala dan interaksi pelbagai hala. Oleh itu, guru berperanan penting berkaitan dengan gaya percakapan kerana ianya banyak tertumpu kepada pengaruh langsung. Maksud di sini ialah kebanyakan percakapan guru adalah berbentuk syarahan atau penerangan.
Proses interaksi adalah perkara yang tidak dapat dielakkan di dalam kehidupan seharian kerana tanpa proses tersebut, kita akan berada dalam kesunyian dan tertinggal dalam pelbagai bidang. Proses interaksi adalah hubungan antara individu dengan satu individu lain, atau sebaliknya sehingga lahir hubungan yang saling timbal balik. Sekolah merupakan tempat yang banyak berlakunya proses interaksi khususnya dalam bilik darjah iaitu semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Proses interaksi dalam bilik darjah boleh berlaku secara lisan dan bukan lisan di mana pengetahuan, sikap dan kemahiran yang disampaikan bertujuan untuk mendapatkan gerak balas yang dikehendaki. Di dalam bilik darjah terdapat 3 jenis pola interaksi iaitu interaksi sehala melibatkan interaksi sehala daripada guru kepada murid, interaksi dua hala melibatkan guru dengan murid atau murid dengan murid, dan akhir sekali interaksi pelbagai hala melibatkan guru dengan murid, murid dengan murid dan murid dengan guru.
Interaksi di dalam bilik darjah adalah penting dalam usaha mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif. Guru yang tiada kemahiran komunikasi dan interaksi akan mewujudkan kelas yang tidak kondusif menyebabkan murid-muridnya tidak bermotivasi. Terdapat pelbagai kepentingan dalam berkomunikasi iaitu dengan membolehkan guru memotivasi murid-muridnya supaya menimbulkan minat dan perhatian terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Sebagaimana yang kita tahu, pelajar akan bosan sekiranya interaksi atau suasana pembelajaran tidak menarik, dimana kurangnya interaksi diantara guru dengan murid dan hal ini membuatkan pelajar membuat perkara lain semasa sesi pembelajaran.
Selain itu, interaksi yang positif diantara guru dan murid di dalam bilik darjah boleh merapatkan lagi hubungan yang baik sesama mereka. Dengan ini, pelajar akan berasa selesa semasa guru tersebut mengajar sekali gus menarik minat mereka untuk mendalami ilmu yang guru mereka sampaikan dan membolehkan berlakunya interaksi yang baik ketika guru bertanyakan kepada pelajarnya. Guru dapat menyampaikan pengajarannya dengan lebih berkesan dan mencapai objektif mereka. Dengan adanya interaksi yang baik di dalam bilik darjah,  guru menjadi lebih mudah untuk menyampaikan apa yang hendak disampaikan kepada anak muridnya tercapai sekali gus anak muridnya faham apa yang diajari oleh gurunya. Hal ini dapat membantu guru untuk mencapai objektif yang dikehendaki.
Kesimpulannya, proses interaksi sangat penting supaya segala pertukaran maklumat akan berlaku antara satu sama lain. Ia juga penting untuk mengetahui cara berinteraksi dengan berkesan supaya dapat mengeratkan lagi perhubungan guru dengan murid-murid dalam bilik darjah dan akhir sekali penyampaian terhadap perkara yang dibincangkan akan sampai kepada semua pelajar tanpa ada perasaan berat sebelah.



BAHAN TAMBAHAN


Nilai: Perubahan persekitaran dan kurikulum pada masa ini menjadikan profesion keguruan semakin mencabar hingga menuntut golongan pendidik perlu berusaha mencari pelbagai pendekatan baru bagi meningkatkan keberhasilan murid.
Sebelum ini, pendekatan pengajaran hanya berdasarkan kepada kapasiti serta keupayaan seseorang guru merancang, menyedia dan menjalankan sesi pembelajaran dan pengajaran (PdP) secara individu selain dibantu sukatan pelajaran dan pengetahuan kendiri.
Namun, seiring dengan transformasi sistem pendidikan negara, guru perlu berkolaboratif bersama guru lain dalam komunitinya bagi menghasilkan rancangan mengajar lebih bervariasi bagi menarik minat murid belajar dengan berkesan.
Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Pembangunan Profesionalisme Keguruan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) Datuk Dr Amin Senin berkata, kualiti guru menyumbang kepada prestasi pencapaian sekolah dan keberhasilan murid.
Beliau berkata, perkara ini adalah satu faktor yang sedang dipertingkatkan menerusi program Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC) seperti yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
“Murid tak mahu belajar adalah satu contoh masalah dalam bilik darjah kita selain masalah disiplin, interaksi dan lain-lain.
“Jelas, peranan guru hari ini bukan saja mengajar, tetapi harus mencari punca dan idea bagi menyelesaikan masalah berkenaan supaya pembelajaran berlaku secara aktif,” katanya.
Menurut Dr Amin, PLC antara kaedah sesuai yang boleh digunakan golongan pendidik untuk menyelesaikan masalah dalam bilik darjah melalui amalan perkongsian sesama mereka yang boleh mengembangkan profesionalisme dan keupayaan sebagai pendidik.
“PLC memberi autonomi kepada guru menyelesaikan masalah dalam bilik darjah dengan mengikut keupayaan dan kreativiti mereka sendiri.
“Ini bermakna seseorang guru bukan saja perlu menguasai asas pengetahuan mengajar, malah berupaya dan mempunyai daya kreativiti serta inovatif untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi bagi melancarkan sesi PdP dalam bilik darjah.
“Menerusi PLC, guru boleh membuat perkongsian cara menyelesaikan sesuatu masalah dengan guru sekolah lain,” katanya.
Menurutnya, PLC adalah satu model strategi pengajaran yang diguna pakai di negara maju seperti Jepun dan Amerika Syarikat.
“Ia adalah amalan biasa dilakukan guru dalam bilik darjah namun ditambah baik daripada inisiatif program pembangunan berterusan (CPD) yang dilaksanakan pada 2011.
“Dalam Gelombang 1 PPPM, PLC sudah dilaksanakan di 1,178 sekolah menengah dan rendah seluruh negara dengan tumpuan kepada mata pelajaran Bahasa Inggeris, Matematik, Sains dan Sejarah.
“Fasa pertama menyaksikan guru-guru didedahkan dengan PLC iaitu satu kaedah perkongsian sesama guru bagi mendapatkan keberhasilan dan meningkatkan prestasi murid selaras dengan objektif PPPM,” katanya.
Keratan akhbar Harian Metro



RUJUKAN


Zalina Ina. (2012). Mewujudkan Iklim Bilik Darjah Yang Kondusif. Diperoleh                                   https://www.scribd.com/document/86625589/Mewujudkan-Iklim-Bilik-Darjah-Yang-Kondusif
Khairul Azam Bahari. (2006). Amalan Komunikasi Guru-Murid di dalam Bilik Darjah: Satu Kajian Kes. Tanjong Malim Perak: Fakulti Bahasa, UPSI.





No comments:

Post a Comment

INTERAKSI BILIK DARJAH

RUMUSAN Interaksi ialah proses saling bertindak balas, saling mempengaruhi antara satu sama lain. Interaksi yang berlaku antara guru d...